Bør alle virksomheder være på Facebook?

Vi kender det alle – nysgerrigheden trækker i os! Er der sket noget nyt på Facebook?
I Juli 2016 offentliggjorde Facebook deres kvartalsregnskab, som havde nået nye højder! Med en månedlig Facebook aktivitet på 1,71 milliarder aktive brugere slog de alle rekorder(1). Et par år forinden kunne Mark Zuckerberg rapportere om, at den gennemsnitlige bruger på platformen var aktiv i 46 minutter dagligt(2).
Burde ovenstående tal ikke være tilstrækkelig information til, at alle virksomheder oprettede sig på verdens største sociale medie platform?
Statistikkerne taler for sig selv!
Ifølge en undersøgelse i 2014 institueret af den internationale gigant YouGov, var hele 62% alle danske virksomheder tilstede på de sociale medier(3). Dette tal er vokset stødt og med en tilgang på 20% i løbet af de seneste to år hedder tallet nu 78% i nationalt regi(4).
Den markante aktivitetsstigning skyldes blandt andet den private danskers tiltagende Facebook forbrug, som har gjort verdens største sociale medie til et mekka for vidensdeling og informationssøgning – dette til stor gavn for virksomhederne!
Men er det alle virksomheder, der er berettiget til at være aktive på Facebook?
Meningerne er mange, og dette har skabt adskillige betragtninger og indvendinger fra højtstående marketing guruer, der med rette har deres syn på debatten;
Hvad siger eksperterne?
“Facebook er for det første det mest populære sociale medie i Danmark. For det andet har vi en række eksempler på, at produkter eller virksomheder kan få en omtale, der breder sig med en enorm hast – enten positivt eller negativt. Derfor er det et medie, mange virksomheder har interesse i, eller hvert fald respekt for”,« siger Branchedirektør i ATL Lars Wesch, til Berlingske.
Mere skeptisk derimod er seniorkonsulent hos Gammelbys Lea Mensel, som mener at mange virksomheder i dag overvurderer den kontakt, de kan opnå med deres forbrugere og kunder på Facebook;
”Jeg tror, at virksomheder bør være mere kritiske over for den tovejskommunikation, som mange forsøger at etablere via deres Facebook-sider i disse dage. Nogle bruger i dag deres Facebook-sider og kontakten med brugerne til at sende store mængder af mere eller mindre relevant information ud. Og beder så deres brugere om at ’Like’, som om de har en opfattelse af, at jo flere hits, jo bedre. Men den strategi skal man være varsom med,” siger Lea Mensel
Ifølge Lea Mensel er Facebook som dialogplatform fejlagtigt hevet op på en piedestal, hvor den faktisk slet ikke hører hjemme. Hun mener i højere grad, at Facebook handler om identitetsdyrkelse for brugerne, og at brands kun er rekvisitter til at understøtte den rolle, man vil fremvise som bruger på mediet(5).
Med disse anskuelser bør man spørge sig selv – skal alle virksomheder være aktive på Facebook?
Vi tror på Facebook!
Det spørgsmål er vi blevet stillet utallige gange siden vores etablering for små to år siden!
Svaret er klart! Hos Startupkonsulenten tror vi på, at alle virksomheder har et eksistensgrundlag på Facebook. Platformen rummer direktøren, finansmanden, pædagogen, håndværkeren m.m. – ja bogstaveligtalt alle brancher, og dermed har virksomheder mulighed for at skabe værdi for alle i et forum, hvor forbrugeren har paraderne nede. Facebook-brugere kommer nemlig ikke på platformen for at foretage et køb, men derimod af nysgerrighed.
Derfor er essensen af relevant Facebook marketing sjældent at lave hardcore salgsannoncer, men derimod at lave content som skaber værdi og behov. Det behov som indholdet oprejser, skal være med til at formgive købsprocessen af et produkt eller ydelse. Det er uden tvivl en længere rejse, da der oftest skal flere overvejelser til fra forbrugerens side, før et køb bliver foretaget. Konsumenterne er kloge, og virksomheder med alt for salgsfremmende annoncer må oftest sande at de bliver gennemskuet. Derfor tyer mange virksomheder til begreber som ”Storytelling” og ”Storydoing” er påvirker følelser, og er med til at skabe autenticitet og knowhow omkring dit produkt eller ydelse på en anderledes måde. Hvor om alting er, er vi som forbrugere ekstremt følelsesmæssigt handlingsorienterede. Derfor bør virksomheder have fokus på at skabe værdi og behov igennem følelsesmæssig påvirkning. Det kan være en udfordring, men med en god portion grundighed og kreativitet kommer man langt.
Et andet vigtigt argument, som begrunder at alle virksomheder har berettelse på Facebook er mulighederne for målgruppesegmentering. Som virksomhedsejer bør dette være ét af dine helt store fokusområder. Den klassiske fejl består i, at adskillige virksomhedsejere mener deres målgruppe hedder alle som har lyst til at købe! Glem det! Det er umuligt at ramme alle!
Det bør du fokusere på:
Kig på dit produkt/ydelse, træk data fra de forbrugere som køber af dig, eller besøger din side, segmenter en primær målgruppe, kommuniker mod dem!
Denne opskrift er kogt ned til en hurtig fond, og får processen til at lyde enkel – det er den ikke! Hovedsagen er blot, at du ikke skal være bange for at skære i din målgruppe. Du vil have lettere ved at kommunikere dit budskab ud, såfremt din primære målgruppe er præciseret.
Facebook har brugt enorme ressourcer på at skabe en platform, hvor en detaljeret målgruppesegmentering kan bruges til at kommunikere ud til de rigtige konsumenter. Et særdeles lønsomt værktøj, der har mulighed for at effektivisere målretningen af virksomheders kommunikation til forbrugeren.
Derfor mener vi, at man med værdibaseret content og en præciseret målgruppesegmentering, vil bistå gode vækstbetingelser, i forbindelse med din Facebook marketing.
Alligevel vil vi gerne stå ved at nogle brancher har lettere ved at opnå en højere CTR, som er klikfrekvensen på dit indhold.
Hos Startupkonsulenten har vi enormt gode erfaringer med at lave indhold til blandt andre restaurationsbranchen, eventbranchen og ejendomsmæglerbranchen. Disse førnævnte fagområder har, i vores varetægt, opnået unikke resultater på Facebook kontra andre brancher, og derfor er vi selvfølgelig obs. på at rådgive alle kunder ærligt og redeligt ud fra de erfaringer vi har gjort os.
Facebook er en unik mulighed for at bygge bro mellem virksomhed og forbruger. Den tætte dialog med kunderne giver dig indsigt i kundernes behov, og på den måde kan man skræddersy et produkt/ydelse, som de ikke kan sige nej til!
[1] http://nyheder.tv2.dk/tech/2016-07-28-facebook-slaar-egne-rekorder-saa-mange-mennesker-bruger-tjenesten-i-dag
[2] http://www.mirror.co.uk/news/world-news/average-facebook-user-uses-site-6166968
[3] http://bureaubiz.dk/sociale-medier-er-populaere-hos-danske-virksomheder/
[4] http://www.business.dk/ledelse/danske-virksomheder-boomer-paa-sociale-medier
[5] http://www.djoefbladet.dk/blad/2012/18/facebookbrugere-gider-ikke-virksomheder.aspx