Strategier til Facebook annoncering

Strategier til Facebook annoncering

Af Jacob Søgaard Andersen – SEO specialist hos Startupkonsulenten

At skabe trafik på ens hjemmeside via Facebook annoncering er som sådan ikke besværligt. Det svære er at tiltrække kvalitetstrafik, hvor kunderne har en chance for at ville konvertere. Ved at have nogle strategier til sin markedsføring, kan man undgå at bruge unødvendige annoncekroner. Det er meget forskelligt, hvad der fungerer i de respektive brancher, men gennem vores erfaring med mange forskellige kunder, har vi fundet frem til nogle fremgangsmåder, som i hvert fald fungerer bedre end andre metoder. Når man skal gribe Facebook annoncering an, bør man gøre sig nogle tanker om mange forskellige parametre.

Formålet med annonceringen

Først og fremmest skal man have et formål med sin annoncering på Facebook. Man skal gøre sig nogle tanker omkring, hvordan man ønsker at styrke sin virksomhed. Inden man overhovedet starter med at annoncere på Facebook, er det ligeledes vigtigt at have styr på sin forretningsmodel.

Ydermere skal man have en præsentabel hjemmeside, som dine brugere bryder sig om at navigere rundt på. -Det er dumt at kaste dig ud i en click to website kampagne, hvis dine brugere alligevel forlader hjemmesiden med det samme.

Kampagnetyper

Når man skal udarbejde en Facebook annonce, kan man vælge mellem nogle forskellige annoncetyper. Overordnet set findes der tre forskellige typer (Kendskab, Overvejelse og Konvertering), som hver især har hver deres målsætning.

Hvis du ønsker at øge kendskabsgraden til din virksomheds brand, kan man med fordel gøre brug af Kendskab kampagner. Kendskab til brand kampagnen kan være god i forbindelse med lancering af nyt produkt, eller hvis du blot ønsker nye og flere personer blandt din målgruppe.

En anden populær kampagnetype er under kategorien overvejelse. Herunder finder man blandt andet trafik kampagnen, som er god til at skabe trafik på din hjemmeside. Trafik kampagnen er god, hvis du ønsker en masse trafik på din hjemmeside, som kan være med til at skabe en kunderejse blandt dine brugere.

Alternativt er Interaktion kampagnen også god, hvis du ønsker en højere social interaktion med dine potentielle brugere. Det kan f.eks. være i forbindelse med en Facebook konkurrence, eller hvis du ønsker at booste en begivenhed.

Hvis du ønsker at erhverve dig nogle flere mail abonnenter, bør man starte op med en leadgenerering kampagne.

Når du vælger målsætningen `leadgenerering´, når du ud til dem i din målgruppe, der er tilbøjelige til at udfylde en formular på Facebook med deres oplysninger.

Med målsætningen kan du lave såkaldte leadannoncer, hvor en formular åbner sig inde i Facebooks univers, når der klikkes på dem. Oplysninger såsom navn og e-mail adresse er allerede forudfyldt af Facebook, så brugeren typisk blot skal klikke på “Indsend” for at sende dig oplysningerne. Du kan bruge et tredjepartsprogram som Zapier til at overføre leadsene fra Facebook til dit nyhedsbrev i realtid og automatisk.

Den sidste overordnede kampagne type er konvertering, som modsat andre kampagnetyper har mere fokus på Call to action. Her er den mest populære konverteringsannoncer, som er god til at få de besøgende til at foretage sig en bestemt handling. Når man vælger en konverteringskampagne, findes der mange forskellige tilgængelige hændelser.

ViewContent – Anvendes til at registrere, når en besøgende ser et bestemt produkt på en webshop.

Search – Anvendes til at registrere, når en besøgende søger på et website.

AddToCart – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til indkøbskurven på en webshop.

AddToWishlist – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til en ønskeliste på en webshop.

InitiateCheckout – Anvendes til at registrere, når en besøgende påbegynder gennemførelsen af et køb.

AddPaymentMethod – Anvendes til at registrere, når en besøgende har tilføjet en betalingsmetode i forbindelse med gennemførelsen af et køb.

Purchase – Anvendes til at registrere, når en besøgende har gennemført købet på en webshop.

Lead – Anvendes til at registrere, når en besøgende f.eks. har udfyldt en kontaktformular eller nyhedsbrevsformular og derved er blevet til et lead.

Complete Registration – Anvendes til at registrere, når en besøgende opretter en profil/bruger/konto eller på anden vis registrerer sig på et website.

Hvis man skal fremvise nogle praktiske eksempler, har vi nogle gode succeshistorier fra vores kunder. Vi har i september måned arbejdet intenst med en kunde, som skulle have solgt nogle produkter op til juleperioden. Da der var tale om et sæsonsalg, og værdien i købet var så højt for brugeren, benyttede vi os næsten udelukkende af konverteringsannoncer. Men for at varme brugerne op og sætte gang i noget retargeting, havde vi 14 dage forinden startet nogle ctw annoncer op. Ved at benytte strategi brugte vi i perioden 7.500 kr. på annonceringen og endte med en omsætning på 210.000 kr. Vi har ved andre kunder benyttet os af andre strategier, hvor vi blandt andet har 10-doblet annonceringsbudgettet ift. omsætningen.

Der findes også andre former for kampagnetyper, men de ovennævnte eksempler er dem, vi hyppigst benytter os af hos Startupkonsulenten.

Hvilken kampagnetype bør man så vælge? Dette spørgsmål er næsten umuligt at svare på, da det afhænger meget af hvilken branche og virksomhed, man befinder sig i. Det brede og sikre svar vil være at køre en kombination af forskellige typer. Medmindre man hedder Apple og har en kæmpe kendskabsgrad og mange mail abonnenter, bør man som nystartet virksomhed gøre brug af en kombination.

Annonceformater

Når man laver Facebook annoncering, kan man gøre brug af forskellige annonceformater. Det første og meget populære format er billede, som bliver anvendt blandt rigtig mange virksomheder. Billede formatet kræver ikke de store ressourcer, hvilket blandt andet gør det meget populært blandt virksomheder. Hvis du benytter dig af formatet billede, bør du ikke inddrage mere end 20% tekst på dine billeder.

En anden fremgangsmåde er brug af video til din annonce, som oftest fungerer glimrende til at fange brugerens opmærksomhed.

En tredje mulighed er diasshow, som fungerer godt som en variation mellem tingene. Diasshows kombinerer billeder eller videoer, tekst og lyd. Du kan inkludere 3-10 billeder eller én video i en diasshowannonce.

Alternativt kan man benytte karrusel, som også er god til at fange brugerens blikfang. Karruselannoncer viser op til 10 billeder eller videoer i en enkelt annonce med hvert sit link.

Ydermere kan man benytte sig af lynoplevelse, der skiller sig en smule ud fra de andre formater. Lynoplevelse er en fuldskærmsoplevelse, der vises, når en person trykker på din annonce på en mobilenhed. Opret en lynoplevelse for at gøre dit brand, dine produkter eller dine tjenester mere populære, ved at fange folks opmærksomhed og få fuld effekt af indhold af høj kvalitet.

Til sidst kan man tage fat i samling, som er blanding af forskellige formater. Samlingsformatet indeholder flere produkter og åbnes som en Lynoplevelse, når en person interagerer med samlingen. Dine kunder kan opdage, gennemse og købe produkter via deres telefoner på en visuel og fængende måde.

Kampagne struktur – målgrupper

Når man skal opsætte kampagne struktur i annoncerne, er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring målgruppen, man ønsker at ramme. Det er typisk et af de elementer, folk går mest galt i byen med, som i sidste ende munder ud i spildte annoncekroner. Facebook har, på godt og ondt, en stor mængde data, og ved hjælp af denne data kan du ramme en meget specifik målgruppe, men du risikerer også at skyde med spredehagl.

Facebook gør det muligt at målrette mod nogle potentielle kunder. Du har mulighed for at vise forskellige annoncer til fx mænd og kvinder inden for samme målgruppe. Da de to grupper sjældent har samme ”pains” og grunde til at engagere med din virksomhed, vil forskellige annoncer her sikre et bedre afkast af dine annoncer. Dette er blot ét eksempel ud af mange.

Man kan f.eks. arbejde med (dynamisk) retargeting, upload af e-mailadresser, snævert segmenterede gemte målgrupper, kopi-målgrupper og de andre muligheder, Facebook giver mulighed for med deres annoncekontoadministrator. Du kan også annoncere mod kunder, som har besøgt din hjemmeside inden for et bestemt tidsinterval. Alle de forskellige måder har hver deres fordele og ulemper, mens det er kombinationen af de forskellige metoder, som gør dine annoncer skarpe.


Content delen

Selve det grafiske i annoncen, er begyndt at få større og større betydning. Det er content delen, der får brugerne til at få øje på annoncerne, som er i skarp konkurrence med meget andet på dit Facebook feed. Man må bestemt ikke undervurdere værdien af noget grundigt content, da det har til formål at fange brugernes opmærksomhed. Hvis man laver Facebook annoncering inhouse i virksomheden, bør man minimum ansætte én person til udarbejdelse af content. Selve billedet/video delen af annoncen fylder langt mere end selve teksten til det, hvorfor det skal prioriteres højt. Hvis man kaster sig ud i annoncering på Instagram, har det grafiske endnu større betydning, da det grafiske her fylder det fulde på billede på f.eks. et sponseret opslag eller en story.

Værdien af Facebook markedsføring

Når man laver annoncering på Facebook, er det vigtigt, at det skaber værdi for brugerne. Det handler ikke om at pushe dine produkter ud, men derimod om at uddanne dine kunder og potentielle kunder i dine produkter. Værdi kan med andre ord være mange ting forskellige ting, alt afhængig af hvad din virksomhed tilbyder af produkter eller ydelser.

En måde at skabe værdi kan f.eks. være gennem E-mail sign ups. Her kan du tilbyde dine kunder gratis værktøjer, relevante videoer, e-bøger, whitepapers og meget mere. Ved at tilbyde noget værdi til dine kunder, øger det brugernes lyst til at abonnere til mails.

Du skal med andre ord sætte dig i kundens sted, for at finde ud af hvad der kan skabe værdi i en annonce. Kunderne køber ikke nødvendigvis dine produkter på grund af deres konsistens, men nærmere på baggrund af din virksomheds why. Du kan derfor indtænke dette, når du skal udarbejde dine annoncer.

Tracking og rapportering på Facebook

Det er vigtigt at man løbende tracker og rapportere om sine annoncer, så man har et overblik over, hvorvidt det kan betale sig at have dem kørende. I business administratoren, kan du løbende se, hvor meget du har brugt på annoncerne, samt se resultaterne af hver enkelt værktøj. Et andet anbefales værdigt værktøj er Google Analytics, hvor du kan se helt ned på annonce niveau, hvilke Ad-sets (målgrupper) og hvilke Ads (annoncer), der skaber salg. Du kan ydermere sammenligne mobildata og desktop for at se, hvor du sælger henne og for at se, hvornår på måneden, du sælger. Disse data kan du bruge, når du så skal optimere dine Facebook annoncer fremover. Ydermere har Facebook sit eget rapporteringsværkstøj, som kan blandt andet kan bruges til at teste en række elementer, samt at få et overbliver de respektive annoncer.