6 hurtige tips til vækst på Facebook

Hver dag bruger tusindvis af virksomheder adskillige ressourcer på Facebook. Dette kan både være tidskrævende og dyrt. Derfor får du 6 hurtige tips til, hvordan din virksomhed kan udvikle forretningen uden store omkostninger.

1. Start samtalen
Hvad er vigtigt for dine kunder? Hvad engagerer dem? Start dialogen for at finde frem til det rigtige svar. Ikke alene har engagement vist sig at gøre kunderne mere tilbøjelige til at købe dit produkt eller din ydelse. Det hjælper ligeledes med at opbygge et online fællesskab, som gør at din virksomhed kan ajourføre sig med hvad kunden har brug for.

Gode råd: Skriv tips/tricks, offentliggør nyheder og benyt jer af humor mod den loyale fanskare. Facebook er ikke beregnet til at være en platform for dit erhvervsindhold. Skab derfor værdi igennem historierne i stedet for produktets funktionalitet.

2. Motiver folk
Har brugerne lyst til at følge din side? Giv dem en god grund til at gribe ind. Konkurrencer og tilbud kan hjælpe virksomhederne med at opnå et bredere publikum. Det handler om at skabe rækkevidde via engagement, og dermed øge trafikken.

Gode råd: Målret dine konkurrencer og tilbud. Segmenter annoncerne mod de brugere som har relevans for din forretning. Trafik og synlighed er godt, men husk at indholdet skal have relevans for jeres målgruppe.

3. Gør kunderne til en del af jeres historie
Glade kunder er det ultimative business aktiv. Ved at opmuntre kunderne til at dele deres feedback på produkter og tjenester, skabes et dynamisk forum for positiv energi. Ved at opbygge tilliden til kunderne, vil I også få mulighed for at nå et bredere publikum. Hos Startupkonsulenten kan vi mærke at ”review-funktionen” har haft afsmittende effekt på salget. De positive anmeldelser skaber referencer, opmuntrende webtrafik og dermed flere konverteringer.

Gode råd: Integrer ”review-funktionen”, hvor kunderne kan give din virksomhed anmeldelser.

4. Fokus på kundeservice
Sæt fokus på det der skaber merværdi. Der er et overflåd af gode produkter og ydelser verden over. Sørg derfor for at bibeholde loyaliteten via ærlighed og god service. Det er det ekstraordinære som sælger.

Gode råd: Hold responstiden nede og svar fyldestgørende på de kommentarer der kommer. Både via indlæg og i indbakken. Kunderne skal vide at der er mulighed for at komme i kontakt med jer på denne platform.

5. Brug video
Det har vist sig at brugere på Facebook har større tilbøjelighed til at interagere på videoer fremfor tekst eller billeder. På Facebook forefindes 8 milliarder videovisninger dagligt, og det er derfor klart at markedsføring via videomateriale skaber stor værdi. Der er ingen krav om dyre reklamefilm med store produktionsomkostninger. En hjemmelavet film via iPhone kan også skabe salg, så længe budskabet og værdien tydeliggøres.

Gode tips: Optag en video som skaber værdi for dine kunder og skær ind til benet. Som forbruger har vi tendens til at falde fra hvis der ikke skabes blikfang, så gør dit budskab kort og præcist.

6. Brug Insights
Analyser jeres data. Insights-panelet er til rådighed for alle virksomhedssider på Facebook, og indeholder en lang række værdifulde oplysninger. Via dette panel kan I finde ud af hvem der besøger jeres side og hvilke tidspunkter de gør det på. Det er også muligt at se, hvilke typer indhold dine brugere finder relevant. På den måde kan I spore jer frem til hvilket indhold der skal lægges op. Insights er også praktisk, hvis jeres virksomhed benytter sig af Facebook-annoncer, da de kan hjælpe med at segmentere og specificere målgruppen.

Gode råd: Brug tid på at analysere målgruppe. Det er vigtigt at vide hvem modtageren er, når jeres budskab skal udformes.

[supsystic-social-sharing id=’1′]