5 tips til at øge rækkevidden med organiske opslag på Facebook

Organiske Facebook opslag

5 tips til at øge rækkevidden med organiske opslag på Facebook

Af Jacob Søgaard Andersen – SEO specialist hos Startupkonsulenten

Du har måske forsøgt dig med at lave et Facebook opslag omkring et tilbud eller lignende, og efterfølgende undret dig over at responsen på opslaget er utroligt lav. Dette kan muligvis skyldes, at du ikke har gjort dig nogle grundige overvejelser, inden du postede opslaget. For at undgå lignende scenarie igen, vil vi anbefale, at du tager tiden til at læse denne artikel.

Hos Startupkonsulenten har vi over længere tid benyttet os af organiske Facebook opslag, både internt men også eksternt for kunder. Gennem tiden er vi blevet klogere på, hvad der fungerer, men i den grad også hvad der ikke fungerer. Derfor vil vi i artiklen komme med 5 tips, som vi personligt har haft fornuftigt succes med at benytte os af.

Tip 1 – Skab relevans

Først og fremmest er det vigtigt at skabe noget relevans, så dine brugere har noget interessant at følge med i. Du kan f.eks. Sætte dig i brugerens sted, og tænke over hvad du selv ville syntes der var god og relevant indhold. Du skal så vidt muligt forsøge at få brugerne til at reagere på dit opslag, da det er med til få opslaget ud til flere personer. Det betyder med andre ord, at du skal vække dine følgeres nysgerrighed. Din målgruppe tilbringer ikke tiden på Facebook fordi de ønsker at købe noget af dig, men derimod for underholdning og til tider tidsfordriv. Derfor skal du med dine opslag forsøge at fange dine følgeres opmærksomhed.

Tip 2 – Brug af video

Et godt og spændende værktøj til dine Facebook opslag er brug af video, som Facebook er begyndt at tillægge mere og mere værdi. Dette betyder at potentialet til at opnå et høj reach med video er god, hvis du samtidig formår at gøre videoen/opslaget relevant for dine brugere.
Har du svært ved at komme i gang med videoproduktion, kan simple korte videoer med håndholdt IPhone kamera være et godt sted at starte. Disse typer fungerer til tider mindst lige så godt som mere professionelle videoer, så det er bare med at komme i gang. Mange følgere vil gerne rammes i øjenhøjde på et dagligdags niveau, hvorfor det varmt kan anbefales at lave korte og u opstillede videoer.
Når du gør brug af video til dine Facebook opslag, anbefales det at få undertekster på videoerne, da Facebook som udgangspunkt viser videoerne uden lyd.


Tip 3 – Varier dine opslag

For at dine brugere skal have lyst til at læse/se med, er det vigtigt at de ikke konstant bliver spammet med salgsopslag. Samtidig er det kedeligt på den lange bane, hvis alle dine opslag handler om det samme. Facebook algoritmen kan godt lide variation mellem opslag, så du kan med fordel forsøge at veksle mellem tekst og video samt indholdet i dine opslag. En god tommelfingerregel er 70-30, hvor minimum 70% af dine opslag skal indeholde brugbar viden, mens maksimum 30% af dine opslag må have til formål at sælge. Hvis du ikke formår at variere dine opslag, går du glip af en potentiel stor rækkevidde. Planlæg derfor en strategisk tilgang til dine opslag, så du løbende har en plan over, hvilket indhold der skal udgives de forskellige dage.

Tip 4 – Stil spørgsmål

For at øge rækkevidden på dine opslag er det vigtigt, at du får dine brugere til at interagere på dine opslag. Hertil kan man stille spørgsmål ud til følgerne, som kan være med til at øge engagementet. Studier siger at dialogbaserede opslag, generer cirka 50% mere interaktion end opslag uden kommunikation. Ved at stille spørgsmål viser du også interesse for dine følgere, samt værdsætter deres holdninger og meninger. Når du formulerer dine spørgsmål til brugerne, er det igen en god idé at sætte sig i deres sted. Hvad vil du selv have lyst til at svare på, uden du føler at din kommentar ville blive udstødt. En alternativ måde at aktivere dine følgere på, er at få dem til at dele og tagge opslaget med deres bekendte. Disse metoder er med til at sprede positivt budskab til Facebook, som hjælper med at øge rækkevidden på dine opslag.

Tip 5 -Tænk over udgivelsestidspunktet

For at få dine brugere til at interagere på dine opslag er vigtigt, at opslagene bliver postet i momentet, hvor dine brugere er aktive. Der er ikke noget facit for, hvornår det perfekte tidspunkt for udgivelse af et opslag er, men der findes bestemt nogle tidspunkter, som er bedre end andre. Det er dog meget individuelt for de forskellige virksomheder, hvornår deres målgruppe er mest aktive på Facebook og samtidig også har tid til at interagere på opslaget. Nogle analyser viser at opslag postet uden for normale arbejdstider, klarer sig bedre end opslag, der er postet midt på dagen. En måde du bliver klogere på det optimale udgivelsestidspunkt for din virksomhed, er hele tiden at teste, teste og teste. Så test nogle forskellige ugedage og forskellige tidspunkter de specifikke dage.

Opsummering

For at opsummere handler øget rækkevidde på Facebook om at få dine brugere til at reagere på dine Facebook opslag. Interessen fortæller Facebook, at opslaget er relevant, hvorfor de vælger at øge rækkeviden til flere brugere. Derfor skal dine opslag tilpasses til dine brugeres interesser, så de får lyst til at like, kommentere, dele eller tagge en ven/kollega. Overvej derfor mængden af dine salgsrelaterede opslag, da de i længden vil drukne i hinanden, da dine brugere højest sandsynligt ikke viser nok interesse.

Held og lykke med jeres organiske Facebook opslag.