Hvor skal din virksomhed være opmærksom på Facebook?

Hvor skal din virksomhed være opmærksom på Facebook?

Af Mai Steenbock

Man hører ofte historier, om indhold, som er blevet fjernet fra Facebook, og sågar sider der bliver lukket. Som annoncør på Facebook  er der adskillige forhindringer, som man kan løbe ind under udarbejdelsen af content på platformen. Heriblandt markedsføringsloven, persondataloven samt Facebooks egne fællesskabsregler. Denne artikel udforsker nogle af de mange udfordringer, man kan møde i forbindelse med sin ageren på Facebook.

Markedsføringsloven

Markedsføringsloven er generelt vigtig at være opmærksom på, når man annoncerer på diverse platforme – både online og ude i den virkelige verden. På de sociale medier, sætter markedsføringsloven en stopper for nogle former for indhold. Der er generelt tre punkter hvorpå man skal være opmærksom.

Det første punkt er §4 i markedsføringsloven, som omhandler skjult reklame. Skjult reklame er ifølge markedsføringsloven ulovligt i Danmark. På de sociale medier er det derfor vigtigt at huske, at det altid skal fremgå af en annonce, at det er markedsføring, og hvor den kommer fra.

Det andet punkt er §6, som omhandler spam, hvilket også er ulovligt i Danmark. Som virksomhed må man ikke henvende sig til en forbruger uden deres samtykke og det er derfor ulovligt, hvis man som virksomhed henvender sig til en forbruger i deres private beskeder eller på deres personlige profils ”væg”.  Man må derimod godt henvende sig til en forbruger gennem deres newsfeed.

Det tredje punkt omhandler markedsføringslovens §3, vildledende reklame. Essensen af denne paragraf er, at man skal være tydelig i sin markedsføring. Dette betyder f.eks., at hvis man oplyser en pris på et produkt, er det vigtigt, at dette er den korrekte pris, og som ikke kan vildlede forbrugeren til at misforstå prisen. Dette gælder ligeledes i forbindelse af brug af slagord såsom ”gratis”, som kun må bruges, når dette er korrekt.

 

Også den nye persondatalov, som træder i kraft d. 25 maj 2018, har indflydelse på, hvordan man må annoncere på sociale medier. I grove træk betyder denne lov, at virksomheder kan få store bøder, hvis de behandler oplysninger i form af data om privatpersoner på en uhensigtsmæssig måde.

Denne lov kan derfor ligeledes få betydning for, hvordan man kan begå sig på sociale medier som virksomhed. Hvert enkelt individ kommer til at eje sin egen data, og man skal derfor som virksomhed være meget opmærksom på, om man har nogle oplysninger om forbrugere, som de ikke har givet samtykke til, for dette vil få store konsekvenser, når den nye persondatalov træder i kraft.

 

En sidste aktør, som har en stor indflydelse på, hvad vi må og ikke må på Facebook, er selvfølgelig Facebook selv. Facebook har konkurrenceregler, som sætter helt klare retningslinjer for, hvordan man som virksomhed må lave en konkurrence på Facebook.

Regler

Ligeledes har Facebook en række fællesskabsregler, som er nogle etiske retningslinjer, man skal holde sig indenfor både som privatpersoner og virksomhed. Punkter, som fællesskabsreglerne foreskriver, at man ikke må fremvise eller tale om, er bl.a. direkte trusler, selvskade, farlige organisationer, mobning/chikane, angreb på offentlige personer, kriminalitet, seksuelle overgrev/seksuel udnyttelse samt regulerede varer.

Hvis Facebook vurderer at en virksomhed eller en privatperson overskrider en eller flere af disse regler, vil vedkommendes opslag blive fjernet, og i nogle tilfælde vil Facebook lukke kontoen, hvorfra indholdet kommer.

Af og til sker det dog, at flere stiller sig undrende over for disse regler og konsekvenserne heraf.  For nyligt kom en historie fra USA frem, om en video med billeder, som portrætterede adskillige fødende kvinder[1]. Videoen var lavet af en amerikansk fotograf, som ønskede at vise alle aspekterne af en fødsel lige fra blod, sved og tårer til glæden.

Videoen fik over en halv million reaktioner og blev delt næsten en million gange. Dog blev videoen fjernet fra Facebook efter 7 måneder. Facebook har ikke kommenteret på den specifikke sag, men videoen er formodentligt blevet fjernet, da den overskrider Facebooks fællesskabsregler, som forbyder visse former for nøgenhed.

 

Som bruger er der altså flere regler og retningslinjer, som man skal huske at være opmærksom på før man giver sig i kast med verdens største sociale medieplatform. Denne artikel skildrer et par eksempler, som er vigtige at huske på, dog skal det pointeres, at der findes mange flere regler, som også er med til at forme strukturen for annoncering på Facebook og andre sociale medier.

 

[1] http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/birthing-video-facebook-remove-adult-nudity-sexual-behaviour-naked-women-restored-compilation-a8139166.html